Sunday, March 26, 2017

نصيحة لطلاب هندسة الاتصالات

نصيحه:
لو انت طالب فى هندسة الاتصالات او مهندس ولسه بتبدأ فى المجال وعايز تفهم اتصالات وتكنولوجيا المعلومات كويس وتجهز نفسك لسوق العمل فدى نصائح ليكم من وجهة نظرى:
1- اولا تذاكر كورس الشبكات CCNA وتفهمه كويس لأن اتصالات الجيل الرابع وما بعده معتمد على packet switching واللى هيا طريقة الاتصال فى شبكات الكمبيوتر. والكورس ده بيديك خلفيه ممتازة عن الشبكات واللى بيتضمن العمل على الرواتر والسويتشات وجزء عن امن الشبكات security وشبكات WAN وغيرهم.
2- لازم يبقى عنك خلفيه عن ادارة نظم التشغيل system administration وافضل كورس هو اول كورس فى windows 2012 administration (ويبقى كويس جدا جدا لو اخدت كورس فى Linux لأن معظم السيرفرات فى شبكات الاتصالات نظام التشغيل اللى عليها Linux).
3- كده انت عندك خلفيه ممتازه عن نظم التشغيل والشبكات بعد كده يا باشمهندس حضرتك اللى هتختار لو هتكمل شبكات فعندك مجالات كتير فيها. او تكمل ادارة نظم تشغيل فتختار windows server او Linux وتكمل كورساتهم. او تكمل فى شبكات اتصالات المحمول وفى الحالة دى محتاج تعرف شبكات الجيل الثانى للمحمول GSM وتكمل بعدها الى الجيل الرابع LTE وده كورس اسمه mobile package .
4- طبعاً فى مجالات داخل العمل فى اتصالات المحمول و تكنولوجيا المعلومات بس دى نصائح لواحد لسه بيبدأ محتاج الاول انه يكون خلفيه كبيرة فى العلوم دى وبعدها هو هيختار التخصص الملائم له.
الفجوه بين اللى بتاخده فى الكلية واللى السوق محتاجة كبيره وبتزيد مع الوقت فاستثمر فى نفسك بزيادة معرفتك ومتضيعش وقتك.
بالتوفيق

علشان يوصلك الجديد لايك لصفحتنا
www.facebook.com/optmal.vision
وانضم لمجموعتنا
https://www.facebook.com/groups/1850122338578590


نصيحة 2
# الأخوة حديثي التخرج
# سوق العمل
# أول خطوة على الطريق
إخوتنا أخواتنا الاعزاء كلتنا أول ما نتخرج من الكلية راح نبدي نبحث على فرصة عمل. راح نتابع كروبات بيج خاص بالشركات الاتصالات نتابع أخبارهم اول بأول شركات كل فترة تحتاج إلى موظفين خصوصا إذا كان شغلها ديكبر يوم بعد يوم اكيد راح تحتاج موظفين على مختلف الأقسام الموجودة راح تنزل بوست على الصفحة الرسمية الخاصة بيها تحتاج إلى موظفين ب الاختصاصات متنوعة إخوتنا الجدد راح يبدي يقدم cv لأكثر من شركة نتيجة أغلبها تهمل وقسم من إخوتنا يكدر يوصل للشركة ويقابل أحد المسؤولين هناك ويوعدة خير لكن بعد فترة ما احد يتصل بي !إذن شنو سبب؟ ليش منكدر نشتغل ؟
الي دنشوفة حاليا شركة تنزل إعلان لنفرض محتاجة support عدد 5 تجي تلكا عدد مقدمين لهذا القسم فد 50 شخص اكيد راح تختار 5 من بين 50 اعتماداً على الأفضلية من ناحية مهارة خصوصا أيضا اذا مشتغل سابقاً .احنا كلنا نعرف انو الأرزاق مكتوبة النا من الله قبل ما يولد الشخص للدنيا ماكو شخص ياخذ نصيب غيرة ؟ زين اني بعدني جديد معقولة مراح اشتغل أبقى بدون شغل ؟لا طبعا هناك عدد كبير من الأخوة جدد يشتغلون وكلنا فريش بالبداية ما احد اجا للدنيا يعرف كولشي.
مقصد كلام:
حاول دائما تكون بيك حاجة مميزة تقدر تميز بها نفسك عن الأخرين حتى إذا حصلت مقابلة في شركة ما اكيد راح يكولك تمام احنا محتاجين هل شي ابسط مثال البرمجة مطلوبة جدا حاليا في السوق عمل تكدر تتجة لهذا مجال .بنفس وقت اذا انت بقيت على وضعك متقرة متدخل دورات يعني بين قوسين بعيد عن مواضيع it هنا تنسى انو تحصل شغلة في يوم من الأيام تخص هذا مجال راح تتندم خصوصا إذا باوعت على أصحابك ديصعد يوم بعد يوم سابقا كان support وهسة noc هذا ما وصل باللعب وصل إلى تحقيق هدف اساسة كان مبني على تعلم ومواكبة كل تطورات في مجانا صدقوني كثير من إخوتنا كانو قد مرو بهذة مراحل لكن حاول يتغلب على اليأس والإحباط وصل وصل والحمد لله.
لازم يكون في معلومك أنو هناك فجوة كبيرة بين سوق العمل والدراسة الأكاديمية معظم شركات تريد الشخص مباشرة يدخل بالشغل ما عدها وقت تكعد دربة أو تعلمة الشركات محتاجة ناس تعرف دير network مالهم رايدة شخص تحصل من عدة إنتاج إذن راح تكولي الخبرة كيف احصلها وإني ما اشتغل أذن هل هناك فرق بين الخبرة من الشغل والخبرة الي انت تكسبها لنفسك؟
خبرة الشغل راح تبقى منظمة أكثر خصوصا إذا كان أحد يساعدك لأن بهذا وقت راح تكون مجبور على حل مشاكل لأن راح تبقى تجرب وتقرأ ومراح تضوج لأن انت تريد تحاول تثبت نفسك
بالنسبة للخبرة الي راح تكسبها لنفسك هي الخبرة الي راح تخليك تشتغل لو استمريت تقرة وتدخل دورات وما تمل بسرعة وهسة ماشاءالله كل أبواب تعليم مفتوحة أمامك يوتيوب كروبات من غير ناس الي تكون تحل مشاكل الك من خلال بوست الي تعرض بي مشاكل وهي الممنونة اتوقع طولت حيل بس ميخالف كلام هذا مطلوب أتمنى تقرة للنهاية كلمة أخيرة حاول تجاوز وتهزم كل هاي عقبات الي راح تشوفها أمامك واكسر حاجز اليأس والإحباط تمنياتي لكم بالتوفيق والنجاح. ..

No comments:

Post a Comment